My Kampung Pura Bojonggede, Bogor

dedicated to our village

Tips Menghadapi Malam Nisfu Syaaban 2013

ImageSabtu (22/6) selepas shalat Maghrib berjamaah, Ustad Fachrurrazi menyampaikan tauziah soal Malam Nisfu Syaaban 2013 di Musholla Al Furqon, di My Kampung Pura Bojonggede, Jalan Yogyakarta Raya, Pura Bojonggede, Bogor. Sejuta makna tersirat di balik tauziah tersebut. Yuk, kita simak..

Menurut situs wikipedia.org, Nisfu Syaaban (Nisf bermaksud separuh) adalah peristiwa hari ke-15 dalam bulan Syaaban tahun Hijrah. Umat Islam mempercayai yang pada malam Nisfu Syaaban, amalan akan dibawa naik oleh malaikat untuk ditukar dengan lembaran amalan yang baru setelah setahun berlalu. Nabi Muhammad s.a.w. menggalakkan umatnya untuk bangun malam dan berjaga serta beriktikaf sepanjang malam karana tidak mau amalan diangkat dalam keadaan tidur atau lalai.

Sesuai kalender Masehi, 1 Syaaban 1434H jatuh pada 10 Juni 2013. Lalu 15 Syaaban 1434H jatuh pada 24 Jun 2013. Sedangkan Malam Nisfu Syaaban 2013 jatuh pada 23 Juni 2013 (selepas waktu Maghrib).

Ustad Fachrurrazi juga berkisah soal semangat Nabi Muhammad SAW melaksanakan ibadah di Malam Nisfu Syaaban, mengutip sejumlah riwayat. Seperti Saiyidatina Aisyah r.a. meriwayatkan bahwa Nabi S.A.W tidak tidur pada malam itu sebagaimana yang tersebut dalam sebuah Hadis yang diriwayatkan oleh Imam Al-Baihaqi r.a:

“Rasulullah S.A.W telah bangun pada malam (Nisfu Syaaban) dan bersembahyang dan sungguh lama sujudnya sehingga aku fikir beliau telah wafat. Apabila aku melihat demikian aku mencuit ibu jari kaki Baginda S.A.W dan bergerak. Kemudian aku kembali dan aku dengar Baginda S.A.W berkata dalam sujudnya, “Ya Allah aku mohon maaf Mu daripada apa yang akan diturunkan dan aku mohonkan keredhaanMu daripada kemurkaanMu dan aku berlindung kepadaMu daripadaMu. Aku tidak dapat menghitung pujian terhadapMu seperti kamu memuji diriMu sendiri.

Setelah Baginda S.A.W selesai sembahyang, Baginda berkata kepada Saiyidatina Aisyah r.a. “Malam ini adalan malam Nisfu Syaaban. Sesungguhnya Allah Azzawajjala telah datang kepada hambanya pada malam Nisfu Syaaban dan memberi ampunan kepada mereka yang beristighfar, memberi rahmat ke atas mereka yang memberi rahmat (membuat amal makruf dan nahi munkar) dan melambatkan rahmat dan keampunan terhadap orang-orang yang dengki.”

Ada banyak riwayat yang berkisah soal Malam Nisfu Syaaban. Singkat kata, Malam Nisfu Syaaban merupakan malam yang penuh berkat dan rahmat selepas malam Lailatul Qadar. Jadi, jangan sia-siakan malam tersebut dengan kegiatan yang tidak bermanfaat kecuali sholat, berdoa, dan membaca Al Quran.

Berikut amalan yang bermanfaat di saat menghadapi Nisfu Syaaban 2013, yaitu membaca Surah Yasin sebanyak tiga kali pada malamnya, melakukan Qiamullail, dan berpuasa pada siang harinya. Selamat menikmati dengan khusyuk Nisfu Syaaban 2013.

